torsdag 29 december 2011

Bara historielöshet och sorgligt torftiga geografikunskaper… eller?


Tycker mig ha märkt att det på senare tid i somliga kretsar och i vissa sammanhang blivit närmast löjligt populärt att hänvisa till kristendomen och så kallade kristna värderingar då ”kritik” yttras gentemot allt och alla som inte anses höra hemma inom ramen för det ”västerländska” – i synnerhet gäller detta människor och kulturer från Mellersta Östern.

Har därför ganska svårt att hindra skrattverket att gå till verket inför ett obestridligt faktum: hade Jesus Kristus – källan till den så omhuldade kristendomen – klampat iland hos oss, eller på något annat håll i det så västerländska Europa idag, skulle han kort och gott bara komma att betraktas som en blatte…

2 kommentarer:

  1. Så sant, så sant...
    Kanske har jag drömt, men jag tror nå'n av de eminenta skånska komikerkonstillationerna typ Helt Apropå eller Hip Hip har parodierat på när Jesus väljer att återuppstå i Ystad och blir stoppad och bryskt behandlad som en illegal flykting, som dessutom verkar påtänd med nå'n illegal drog, eftersom han envist predikar universell kärlek i värsta di Leva stil...

    Sedan har jag en del farhågor på vad konsekvensen blir om Gingrich blir president i USA... :-(

    Ha det bäst!
    Fridens & kramen

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha! Ja, när du nämner det dyker det även hos mig upp ett diffust minne.

    Samtidigt kan jag inte låta bli att känna ett litet "attans åsså", eftersom det sannolikt var detta undanstoppade/glömda minne som smög upp ur det undermedvetna och sådde fröet till inlägget... ;o)

    Jafyfanken... bevara oss och resten av klotet från ett nytt republikanskt styre "over there"... =(

    Allt gott!

    SvaraRadera