torsdag 27 oktober 2011

En komponent i vår nutida zeitgeist…


Alltmer av jakt och allt mindre av tacksamhet…

Det är som om tillvaron för vissa somliga kommit att bli ett stafettlopp utan ände (nåja, målsnöret sprängs då den permanenta visiten hos förfäderna inleds), där dessa utgör pinnen och diverse ”måsten” och drivkrafter är löparen…

Hepp! Nu har jag fixat den nya platt-tv:n... och så var det dags att stajla om köket… Tjo, så var det klart! Paus? Är du galen? Då kan ju någon annan hinna före…

4 kommentarer:

  1. Kanske är frånvaron av möjlighet att delta i jakten en förutsättning för att kunna känna tacksamhet? Ju mer man jagar desto mer tar man kanske för givet. Tror åtminstone jag... Som börjar känna mig alltmer jagad och utanför "systemet". Men tacksam är jag. För det lilla. I det lilla. Alltså om man har en disponibel inkomst på 3000kr/mån så har man inte möjlighet till några jaktiga utsvävningar! :-P

    Fridens & kram

    SvaraRadera
  2. Tror definitivt att det kan vara så...

    Jisses, tösabit... är det någon form av "praktikantersättning" du talar om?? Får du det att gå ihop på den summan är jag högeligen imponerad (tro mig, jag vet hur det är att leva på nudlar, knäckebröd och morötter)!!

    Varma höstkramar (är ju då de ska vara varma på riktigt =9)!!

    SvaraRadera
  3. Närå, ingen praktikantersättning. Bara csn. Som en följd av "arbetslinjen"->de nya reglerna för a-kassa, som innebär att man inte kan vara deltidsarbetlös i mer än 75-stämplingsdagar. Efter 75 dagar blir man utförsäkrad från detta s.k trygghetssystem. Så då kan man ju välja att bli helt arbetslös för att få stämpla eller välja att leva på sin man eller fru (om man har nå'n) eller börja plugga igen... Jag valde det sistnämnda. Är nu inne på mitt 20:e skolår (asså inklusive grundskola, gymnasium å högskola). Jag kommer givetvis bli en fruktansvärt beläst djävul. Okej, jag är en fruktansvärt beläst djävul. ;-) Men man får ju vara klokare än andra så länge man inte talar om det för dem. Om du frågar mig så är jag samma sketskråe i grund och botten som jag alltid varit. Att tro sig vara något förmer än andra ligger inte för mig. Å om du undrar vad sketskråe betyder så kan du kolla länken nedan. ;-) http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/251/176.html

    Ha det bättre än bäst! :-)
    Bamsekramar om

    SvaraRadera
  4. Me think me likes your kind of personality... ;-)

    SvaraRadera