måndag 2 maj 2011

Han simmar för fred, vänskap och rent vatten...


Önskar framföra ett litet tips...

På tisdag kväll visar SVT:s Dox en av mig emotsedd dokumentär. Den handlar om en ganska speciell man - tokig enlig somliga. En man som innehar ett antal rekord, vilka har uppnåtts genom att han simmat utmed hela längden av några av världens längsta floder. Bara det kunde räcka. Men jag blev ännu mer nyfiken - och självfallet rejält upplyft - av denne mans motto: Jag simmar för fred, vänskap och rent vatten. Om det mottot nu skulle härröra från en som är tokig... då vill jag bli kallad helnipprig!

Avslutar det hela med en trailer för dokumentären...

Ha det gött!!




10 kommentarer:

  1. Haha, jag gillar också sådana här galenpannor! Dox brukar aldrig göra en besviken, för det mesta tankeväckande dokumentärer som får igång hjärnan istället för att bedöva den.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ja, Dox har haft en rad mycket tilltalande och intressanta dokumentärer. Får lyfta på hatten för SVT!! =)

    Önskar fröken detsamma!! =)

    SvaraRadera
  3. Tackar för tipset! :)
    Å nog är det konstigt att de som flyter med strömmen betecknas som kloka, medan de som simmar mot strömmen betecknas som tokar...
    Mer tokigt än klokt, tycker Kloktok;-D

    Fridens.

    SvaraRadera
  4. Ha ha... (f´låt) mannen simmar faktiskt medströms - även om det han gör definitivt kan betraktas som att "gå mot strömmen"...

    Annars instämmer jag helt och hållet i din iakttagelse! =)

    Må bäst!!

    SvaraRadera
  5. Vilken bedrift! Jodå, jag såg att han simmade medströms, men nog var han lite motströms i sin personlighet. I positiv bemärkelse. :) Sympatisk man. Jag blev berörd över berättelsen om hans våldsamma far och över vilken enorm prestation det faktiskt är att simma som han nu gjort!

    Fridens liljor

    SvaraRadera
  6. Filmen fick mig att tänka på min egen far - han och syskonen hade det uppenbarligen inte heller roligt (var rätt mycket "stryk är den rätta uppfostringsmetoden"). Enligt fastrarna var farsan ganska störig...

    Intressant i sammanhanget är att denne simmares hemtrakt är samma som just pappas familjs. Och så heter min favoritfarbor (de var sammanlagt 9 syskon) just Martin... ha ha!

    Ha det gött! =)

    SvaraRadera
  7. Just det pratet om stryk fick mig också att tänka på min far som fått mycket stryk av sin far som barn. Å det oavsett om far var skyldig eller oskyldig till det han beskylldes för. Han fick ofta höra det bibliska "den man älskar agar man". Farsgubben lovade sig själv då att aldrig slå sina barn, om han fick några...

    Nämen, vilket sammanträffande att simmarens hemtrakt hade ett sådant samband med dina rötter:) Kul!

    Fridens liljor

    SvaraRadera
  8. Jafyfanken vad den generationen måste ha genomlevt... Man bör i möjligaste mån ha det i tankarna de gånger man tenderar att bli överkritisk mot föräldragenerationen...

    Trevlig helg!!

    SvaraRadera
  9. Hmm, såg den. Dock hörde jag aldrig honom själv säga att han simmade för fred, vänskap och rent vatten.. Tror han försökte simma från sina egna hjärnspöken, som han naturligtvis har efter den uppväxten. Det var ju också så han lyckades fly från sin plågoande en gång. Simmar för fred, vänskap och rent vatten var nog hans sons önskan (lite uppblåst av media också). Hans son som nu också fick gå igenom en slags misshandel, genom att se sin far tappa kontrollen och nästan dö av egen vilja framför hans ögon.... Ganska tragiskt faktiskt.. / Kärlek och Ljus

    SvaraRadera
  10. Håller fullständigt med dig om att en aspekt i det hela är just mannens flykt från sitt eget förflutna. Men denna bakgrundsorsak till en jakt på bekräftelse ochupprättelse finns det säkerligen många andra som håller på med - oavsett om de är idrottare, underhållningsstjärnor, politiker eller finansfolk.

    Och även om det skulle vara hans sons "konstruktion" kring varför fadern gör det han gör, så finns det likväl någonting behjärtansvärt i det. De får in fokus på just det med miljö. Det har redan tidigare (Donau, Mississippi och Yangtze) blivit en hel del uppmärksamhet kring diverse miljöproblem som inte skulle ha lyfts fram på samma vis annars.

    Naturligtvis hade mera av detta figurerat i våra media om denne Strel varit svensk...

    SvaraRadera