söndag 3 oktober 2010

Vissa ser tydligen bara det de vill se...


...surpellen börjar ge med sig...

På tåget hem från Helsinborg i eftermiddags fick jag sota aningen för det hårda festandet igår. I Lund fick jag tre mogna damer som grannar. En av dem hade DN med sig och tog efter en liten stund - helt apropå ingenting - upp dagens parlaments- och presidentval i Bosnien med sina två vänninor. Naturligtvis spetsade jag öronen; det är trots allt inte så ofta man stöter på ett intresse för den halvt bortglömda/okända delen av vår egen världsdel. Men det dröjde inte länge innan mitt PH-värde började sjunka rejält. Minns inte exakt hur diskussionen öppnades och fortskred, men det var något i stil med:

- (Damen med tidningen) Se där. De har val i Bosnien idag. Kan ni fatta att det landet fortfarande håller ihop?
- Men är det inte på fallrepet? Alla de där serberna och muslimerna drar väl bara åt sitt håll?
- Ja så står det ungefär i tidningen.
- (Den tredje faller in) Men är de inte tre? Kroater också väl?
- (Tidningsdamen) Ja. Rörigt är det.
- (Den andra) Det börjar påminna om hur det ser ut här hemma. Det är vi och utlänningarna.
- (Den tredje) Ja, fy. Bosnien visar ju hur omöjlig mångfald är.
- (Tidningsdamen) Ja hur tänker egentligen sådana som vill tvinga ihop olika kulturer?

Mer än så minns jag inte för jag ändrade från stämningsmusik till extremmetalmixen på min iPod, skruvade upp volymen och tryckte in lurarna så de höll på att mötas halvvägs in i skallen. Var till följd av mitt dagen-efter-förfesten-och-konserten-tillstånd självfallet inte upplagd för vidare lyssnande på deras insnöade pladder. Och i ännu lägre grad var det tal om att jag ville snärta iväg en sarkastisk kommentar i stil med: "tro fan att olika folk inte vill leva ihop om de påtvingats en hjärndöd separatistsyn av politiker som är kusiner till Jimmie & Kompisarna". Gissar att jag kommer att ha ångrat det imorgon. Men, imorgon är en ny dag...

7 kommentarer:

  1. Musik som dränker idiotiskt pladder dagen efter. Du gjorde det enda rätta. :-)

    SvaraRadera
  2. Hahaha - go Robban!
    Läser att det fortsatte...

    Kram på dig.

    /Marie

    SvaraRadera
  3. Ja man blir sällan "uppbyggd" av avlyssnade samtal nuförtiden. Det verkar som en "propp" har gått ur ... och alla inskränkta fördomsfulla dumskallar säger vad de tyckt hela tiden men som nu Jimmie har gjort "rumsrent" att tycka... verkar det som.

    Man = media och politikerna skulle ha tagit i detta tidigare och tagit "fajten" med SD ... Nu snackas det och snackas det och kanske är det för sent ... Nu blir det mera som att de får stå i rampljuset ...

    Inte klokt att det skulle bli så här ...

    SvaraRadera
  4. Käre vän, låt inte ditt sinne fyllas av harm på grund av ytligt pladder...eller förresten, gör det vet ja! Det är bara nyttigt att lufta alla sina sinnestämningar då och då, det hjälper dig att bibehålla ett skarpt intellekt och en ödmjuk världssyn.

    Dumma människor finns det överallt, men det finns några kloka också. Gläd dig åt att du kan se skillnaden, och låt insikten sjunka in gällande vilken kategori du själv tillhör:)

    Ha det gott, broder!

    SvaraRadera
  5. Elin: tack, "kusin"! :)

    Marie: ja, örk... man lär sig aldrig... Å andra sidan påstås det att inlärningsförmågan blir sämre ju äldre man blir... Undrar vad det innebär för festandet framöver? Hemska tanke...

    Kram, tösabit! =)

    Lovely Bird: du ger enligt mig en kusligt bra beskrivning... Om vi inte ännu har ett "öppet debattklimat" a la de endemiska demokraterna, så känner jag att det finns stor risk för att vi kommer att få det. "Fler vågar sticka ut sin fula sida nu när de har en offentlig och legitim förespråkare"...

    Det är upp till oss alla att ta debatten!!!

    Broder: du har rätt om att det finns klokt folk. Och jag tror att dessa är i övervägande majoritet. Tyvärr tror jag också att alldeles för många bland dessa är för bekväma - trist och farligt i längden...

    Och: tack! Gör mitt bästa... =)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  6. Inga bra förutsättningar att höra på "pladder";P

    Men ändå så är det en fördel när folk berättar om sin uppfattning, även om den är hur snedvriden och skum som helst. De tysta är svårare att bemöta...(om man orkar och inte har ont i huvudet då)*fniss* De tysta som knyter näven i fickan och nickar diskret när "jättemunnen Jimmie & co" talar, de är svåra att bemöta...

    Annars är det en mycket mänsklig egenskap att endast se det man vill se, man vill se det som förstärker ens befintliga uppfattning och bortse från sådant som strider emot den... Det är så fördomar växer och spirar...:P Å kritiskt tänkande är inte alla begåvande med...

    Fridens liljor

    SvaraRadera
  7. Ja, instämmer fullt ut i att det är en fördel att ruttna åsikter kommer ut i dagen. Då "syns" de och kan bearbetas och motverkas. Samtidigt tror jag tyvärr att det finns en risk att de också blir ännu mer "rumsrena" - i synnerhet om de, som numera, uttrycks via offentliga och "legitimiserade" (läs: folkvalda) kanal(j)er...

    Känns definitivt som det är långt förbi hög tid att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna... Upp på barrikaderna!!

    Och så en eloge till mycket av din musiksmak: tyska "Murbräckan" och finska "Skogsklanen" är fin-fint!! =)

    SvaraRadera