torsdag 1 juli 2010

Tio år sedan...


Idag för exakt ett decennium sedan invigdes bron över Öresund. Minns hur mina äldre släktingar - till min rysnings- och förväntansfyllda fascination - berättade att tiden av någon ännu inte förklarad anledning börjar accelerera då man just ska till att fylla trettio. Den ökade hastigheten medverkar till att tidsperspektivet tycks krympa, vilket i sin tur är en av orsakerna till att jag upplever mina påbörjade studier i Lund, uppbrottet från en fantastisk kvinna och brons invigning som om det bara var händelser "häromåret".

Broar kan inte bara vara vackra, de överbryggar också - både bokstavligt och symboliskt. Såg på nyheterna idag vad det har inneburit för den här regionens invånare. Sedan bron öppnade har arbetspendlandet länderna emellan femfaldigats. Utbytet på många områden har ökat, men det har också visat sig att vi på många avgörande vis fortfarande lever i det förgångna. Den integration över kultur- och nationsgränserna, som Öresundsregionen förespåddes utveckla, har gått ytterst trögt eller till och med stannat på planeringsstadierna. Orsakerna enligt experter är främst våra länders lagstiftningar som påverkar vars och ens vardags- och arbetsliv, samt affärs- och näringslivet - vilket till viss del tycks bottna i en ovilja hos makthavare inom främst politiken till att "samarbeta med konkurrenten".

Jamenvaf..? Jag sticker inte under stol med att ha tillhört den del av befolkningen som var emot ett monument över de båda huvudstädernas politiska prestige och självbelåtenhet. Men, nu när vi väl har en brygga mellan vår halvö och kontinenten, varför inte gå steget fullt ut?

Jag känner mig less på detta gnetande enligt nationella riktlinjer. Det är ju för bövelen inte 1809, 1905, 1914 eller 1939 längre. Stolthet över sin kultur och sitt land - absolut! Inskränkt, kortsiktig, närig och självtillräcklig "nationalism" - släng gödslet där det hör hemma! Vad är meningen med ett monumentalt byggnadsverk om tankegångarna likväl förblir i småaktighetens löjliga och infantila famn?

Orka!

Bäst att sluta innan mitt ph-värde faller under det kritiska strecket...

Nu ska jag ut och cykla en långrunda i den underbara skymningen och sedan ta del av fyrverkeri-, ljus- och laserspektaklet som ska hylla Öresundsbrons tioårsdag.

God kväll och kram på er allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar