torsdag 22 juli 2010

Jamenvaf... hur orkar folk?


Har de senaste dagarna fått vara med om något för många tillfällen, då imbecilla stereotyper och dumdryga generaliseringar yttrats, för att mitt tålamod ska kunna hålla sig på mattan (dessutom är det fortfarande irriterande klibbigt, kvavt och varmt)...

– Jänkare är korkade!

– Tyskar är fula!

– Fransmän är arroganta!

– Ryssar är obehagliga!

Detta är bara några av proven på svart-vit och självklarhetens vardagsvetenskap. Sedan är det väl bara att tillägga att rödhåriga är si, skalliga så, finansvalpar på det viset och lokalvårdare på det andra… för att inte nämna alla muslimer, katoliker, rojalister, republikaner och så vidare in i den tröstlösa idiotins universum.

Men, jag har säkerligen fel… Bör kanske börja reflektera kring detta om jag skulle ta och ge mig istället? Sådan rik kunskap går det ju inte att argumentera emot. Ja, jag är fullkomligt mållös. Det är i sanning en prestation att ha lärt känna precis varenda en av alla ”de där”.

Verkligen imponerande – inget snack om saken!

Hatten av!

Jubel!

Får jag föreslå följande? Varför inte ta och sätta all denna visdom på pränt? Skriv en avhandling! Det är garanterat en försäljningssuccé som bara väntar på att få bli till…

4 kommentarer:

  1. Men den här Skatan är varken tjuvaktig eller svart-vit ... trots hennes yttre :-)

    "Dom" får säga vad dom vill ...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag betraktar damen Lovely Birds fjäderdräkt som en gråskala... och karaktären som väldans givmild...

    Och så får "dom" tjattra om vad de vill!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Såna fördomar är bara en ursäkt att inte lära sig mer..
    Såna fördomar är bara tröttande.
    I verkligheten är varje människa lika unik som en snöflinga. Utseendemässigt, och personligheten...

    SvaraRadera
  4. Tror tyvärr att det många gånger faktiskt inte rör sig om fördomar, utan om önskedrömmar. Vissa somliga vill så innerligt att "de andra" SKA vara just på ett visst vis, för att de själva ska känna sig bättre...

    SvaraRadera