tisdag 27 april 2010

Vilken hjälte en liten spindel kan vara...


Satt på... öh, på... Alltså, jag satt sent under eftermiddagen och läste en revy medan jag åtgärdade en kroppslig nödvändighet. Plötsligt kände jag hur det kliade till på foten och jag slängde följaktligen en partiellt intresserad blick över kanten på tidskriften - bara för att genast sprattla till som om jag hade placerat sittmuskulaturen på en tistel. På golvet framför mig ilade en större spindel in bakom spannen under vasken.

Jag gjorde mig illa kvickt klar för att kunna ta på mig utan att riskera följder för underbyxorna, och hastade sedan iväg efter ett glas och ett pappersark. Spindeln visade sig vara kvar bakom spannen och fångades in, för att så småningom oskadd bli förpassad utomhus. Under den tid jag spatserade genom lägenheten och ut på balkongen med min fångst, studerade jag den lätt ludna krabaten i glaset. Jag kunde inte låta bli att förundras över det faktum att det lilla livet faktiskt kunde öka på min hjärtfrekvens, trots att jag själv sett hur skräckslaget den hade pilat iväg från faran - mig.

Samtidigt som jag knyckte till med glaset, för att skicka iväg åttabeningen, fnittrade jag till. Hur absurd är inte vår rädsla inför dessa små djur? Okej, det finns farliga spindlar på detta klot - det är ju obestridligt. Men, om rollerna hade varit ombytta så skulle ju jag ha skrämt ett levande ting i samma storlek som en medelstor skyskrapa. DET, mina vänner, ÄR en bedrift - och tål verkligen att tänkas på...

3 kommentarer:

  1. ja..det tål att tänkas på...MEN spindlar är grymt äckliga...så det så....

    SvaraRadera
  2. :) Tror det ligger till på följande vis: spindlar är inte poppis för att någon i vår närhet, under barnåren, alltid reagerade med ett "ooörrkk, en spindel"... Lika mycket som vi betingas att ogilla något, lika mycket kan vi vända det...

    Men, visst, vissa åttabeningar är lätt otäcka - som Imse jag själv skrämde vettet ur... ;)

    SvaraRadera
  3. Det är en nedärvd instinkt från urminnes tider....de ÄR skitäckliga!!!

    SvaraRadera