måndag 15 mars 2010

Vår något snäva världsbild...


Kom att "återupptäcka" en del litteratur i och med att bostadsadressen bytades ut. Det är ofta ganska kul att läsa eller titta i böcker som förpassats till källarutrymmestillvaro. Bland verken jag valt att inte ha i bokhyllan sedan flera flyttar tillbaks är en rad volymer som har den så kallade Vilda västern som tema: kända indianhövdingar, nybyggarpersonligheter eller ökända små städer, för att nämna några - samtliga dock en så välkänd del av den Nordamerikanska kontinentens historia.

Jag kunde givetvis inte låta bli att åter låta ett av verken följa med för att, med alla andra "utvalda", delta i dammsamlandet i vardagsrummet. När jag väl hade börjat förkovra mig i berättelsen Andedansen slog mig en tanke: jag kan slå vad om vad som helst, att man i västvärlden kan stoppa vem som helst på gatan och ställa frågor om vad personen ifråga vet om européernas erövring av Amerika (eller Australien för den delen) - och få mer eller mindre utfyllande svar. Med största sannolikhet kommer både personer, platser, händelser och företeelser kopplade till koloniseringen av de båda amerikanska kontinenterna att framställas. Till och med små barn har oftast en hum om "kopojkar och indianer", pistoldueller, skabbiga salooner, pokerspel eller ensamma pälsjägares strapatser och äventyr.

Vad jag började fundera - och samtidigt känna en viss frustration - över var att jag inte vet det minsta lilla om "erövringen" av Sibirien. Vilka strapatser och äventyr har inte upplevts då detta enorma landområde "upptäcktes" av européer? Vilka hjälte- respektive nidingsdåd står skrivna i de östliga historieberättelserna? Vad är namnet på den eller de som för första gången stod och blickade ut över Stilla havet - på stränderna på dess västliga kuster? När skedde det? Vilka ursprungliga kulturer upptäcktes och "civiliserades" till den milda grad att de utrotades? Och vilka är alla de folk som överlevt till denna dag?

Jag kan - åter igen - slå vad om vad som helst att det knappast existerar någon i vårt upplysta Väst, som har den minsta aning om svaret på de ovan ställda frågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar